|
Læsning
Problemer med læsning kan bestå af mange forskellige ting. Det kan
være, at man ikke læser hurtigt nok. Det kan også være,
at man ikke får fat i meningen, når man læser. Et andet problem
kan være, at man ikke kan læse på den rigtige måde, der
passer til det stof, man skal læse.
At kunne læse består af en masse forskellige ting, der skal
arbejde sammen og helst på samme tid, mens man læser. Hvis nogle af
elementerne mangler, vil læsningen blive langsommere og udbyttet ringere.
På Læseværkstedet kan vi teste i alle aspekter af
læsning og derefter afhjælpe de mangler, vi finder.
Læsning fra 1. til 10. klasse går gennem forskellige stadier, og
den skulle gerne udvikle sig, efterhånden som eleven modnes, til at omfatte
mange forskellige slags tekster og genrer.
Så fra at eleven i 1. klasse kan læse ganske enkle tekster om
simple ting, ser vi i de højere klasser, at eleven nu kan veksle mellem
forskellige måder at læse på, alt efter hvilken tekst han har
foran sig. Skal han læse for at lære, blive oplyst, blive underholdt,
eller hvad? Sådanne valg skal eleven kunne træffe bevidst, og
grunden hertil lægges op gennem skoleklasserne, hvor eleven hele tiden
arbejder med sværere og mere forskelligartede tekster og med de
læsemetoder, der passer til.
Har du mistanke om, at dit barns læseudvikling ikke er optimal eller
ikke følger "normen"? Mener du, at det er problematisk, at dit barn kun
læser, når det er på nettet eller får sms-beskeder?
Få det undersøgt! Vi tester læsningen, og du
får at vide, om dit barn læser alderssvarende.
|
Kontakt:
Charlotte Ryø
Vilhelmsro 441
3480 Fredensborg
Mobil: 23 48 01 78
Mail:
|